Dr Tomasz Chomiuk – gra ruchowa od FIFA i WHO.

Dr Tomasz Chomiuk – gra ruchowa od FIFA i WHO.

Recepta na ruch
Recepta na ruch
Dr Tomasz Chomiuk - gra ruchowa od FIFA i WHO.
/

W tym odcinku podcastu recenzuję grę ruchową od FIFA ⚽️ i WHO👨‍⚕️, która wykorzystuje sztuczną inteligencję i jest dostępna dla każdego, kto posiada tablet lub smartfon.

Moje bio:

Dr Tomasz Chomiuk – absolwent fizjoterapii AWF i WUM, doktor nauk medycznych, specjalista fizjoterapii, Adiunkt w III Klinice Chorób Wewnętrznych i Kardiologii Wydziału Lekarskiego WUM oraz członek Sekcji Kardiologii Sportowej – Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Współtwórca prywatnej placówki medycznej Mobilemed świadczącej mobilne usługi fizjoterapeutyczne na terenie całej Polski. Propagator aktywności fizycznej jako metody profilaktyki i leczenia.

W tym odcinku mówię między innymi o:

✅ raportach WHO dotyczących aktywności fizycznej

✅ zaleceniach dla dzieci dotyczących ruchu

✅ grze GenMove

✅ sztucznej inteligencji w aplikacjach ruchowych

✅ tym jak działa gra wykorzystująca zwykłą kamerkę w smartfonie

Treść całego odcinka:

Cześć, witam was w kolejnym odcinku podcastu Recepta na Ruch. Zanim przejdę do dzisiejszego tematu, to chciałem przypomnieć, że na stronie www.receptanaruch.pl, jak chwilę pobędziecie na stronie, to pokaże się okienko z możliwością zapisu do newslettera, do czego zachęcam, bo wtedy będziecie na bieżąco z tematami, które pojawiają się w podcaście. Dzięki temu, że słuchacie, to ten podcast jest zwykle od 1 do 5 miejsca na Spotify w kategorii Fitness Polska, także cieszy mnie to bardzo, to znaczy, że chcecie oglądać, słuchać i ten podcast cieszy się sporym powodzeniem wśród różnych osób: trenerów, fizjoterapeutów, osób które są zainteresowane sportem, aktywnością fizyczną, to mnie bardzo cieszy.

 

Dzisiaj będę chciał odpowiedzieć o innej formie aktywności, co prawda już były odcinki o tym, że można korzystać z aktywności fizycznej wspomagając się technologią, tutaj przeglądając raporty WHO, będąc na stronie Światowej Organizacji Zdrowia, czytając pewne raporty, które nie są zbyt optymistyczne, natknąłem się na grę ruchową, która była przygotowana z okazji mistrzostw świata w piłce nożnej, akurat ten odcinek podcastu jest nagrywany dokładnie 5 godzin przed meczem Polska-Francja, także specjalnie założyłem koszulkę reprezentacji, którą dostałem będąc fizjoterapeutą podczas misji olimpijskiej, także mam koszulkę reprezentacji, tyle że nie piłki nożnej, tylko była tam lekkoatletyka.

 

Wracając do mistrzostw świata i do gry ruchowej, to okazuje się, że we współpracy WHO, FIFY i firmy, która zajmuje się robieniem tego typu gier wykorzystujących sztuczną inteligencję, powstała gra GenMove, która wykorzystuje sztuczną inteligencję i daje możliwość zabawy, ruchu, aktywności fizycznej przy wykorzystaniu zwykłego telefonu czy tabletu lub nawet telewizora z kamerką.

 

Zanim przejdę do omawiania tej gry, to wrócę do tego, co znalazłem przy okazji przeglądania strony Światowej Organizacji Zdrowia odnośnie raportu. Okazuje się, że raport dotyczący aktywności fizycznej nie jest zbyt optymistyczny, bo ponad 80% nastolatków na świecie nie jest wystarczająco aktywna fizycznie. To jest coś niespotykanego chyba do tej pory, byliśmy bardziej aktywni fizycznie, jak z niektórymi gośćmi rozmawiałem, np. z Remigiuszem Rzepką, który się zajmuje przygotowaniem motorycznym, opowiadał o tym, że to pokolenie dzieciaków jest mało sprawne fizycznie, mają słabą koordynację, szybkość, siłę, ich zdolności motoryczne są na słabym poziomie porównując to co było jeszcze 10-20 lat temu. Niestety stajemy się coraz mniej sprawni, nasze dzieci stają się mniej sprawne, szczególnie wtedy, kiedy o to nie zadbamy.

 

Przypominam, że też to znajdziecie w rekomendacjach WHO i innych towarzystw zajmujących się aktywnością fizyczną, zdrowiem, medycyną sportową, to pamiętajmy o tym, że dzieci w wieku 5-17 lat powinny się ruszać przynajmniej 60 minut dziennie, o intensywności od średniej do wysokiej. Do tego 3 razy w tygodniu aktywności bardziej intensywne, które będą wzmacniały mięśnie i kości, czyli muszą to być intensywne, bardzo szybkie aktywności, np. szybkie bieganie, sprint albo trening siłowy – tak, trening siłowy u dzieci jak najbardziej można robić, nie musi to być podnoszenie dużych ciężarów, to może być ćwiczenie z ciężarem własnego ciała. Takie aktywności minimum 3 razy w tygodniu, to będzie wpływało na mięśnie, stawy czy kości dzieci.

 

Jeszcze jedna ważna rekomendacja jest dotyczącego spędzania czasu wolnego przed ekranami, zaleca się żeby to było jak najmniej, idealnie by było, gdyby to było do godziny dziennie, co jest raczej trudne u dzieci, szczególnie kiedy wykorzystują technologię, komputer, tablet, telefon do nauki, ale chodzi o rozrywkę, żeby ten czas na rozrywkę nie był w pozycji siedzącej przed ekranem. To jest też bardzo ważne, żeby o to dbać, bo okazuje się, że dzieci średnio spędzają 8 godzin w pozycji siedzącej, czyli jest to taka forma braku aktywności fizycznej, a to wpływa niestety na zdrowie.

 

Z najważniejszych informacji, które można znaleźć na stronie WHO, z resztą o tym większość z nas wie, ale chciałem krótko powiedzieć co daje aktywność fizyczna u dzieci, jeśli jest zachowane minimum aktywności, czyli 60 minut dziennie. To wpływa na sprawność fizyczną, na zdolności motoryczne, na to że dzieci będą bardziej skoordynowane, będą prawidłowo się rozwijały pod względem fizycznym, ale nie tylko, bo też są korzyści kardiometaboliczne, czyli wpływ na serce, na insulinooporność, metabolizm glukozy.

 

Pamiętajmy o tym, że aktywność fizyczna to nie tylko zdrowie fizyczne, ale też zdrowie psychiczne. U dzieci, które są odpowiednio aktywne fizycznie występuje mniej problemów typu lęki, depresja, jest mniej problemów psychicznych, ale też jest wiele badań, które mówi o tym, że aktywność fizyczna pomaga w funkcjonowaniu naszego mózgu i w procesach umysłowych, które pozwalają na to, że dzieci aktywne fizycznie lepiej się uczą, mają lepszą pamięć, lepsze wyniki w nauce. Aktywność fizyczna to też socjalizowanie się, tutaj też relacje między rówieśnikami, także korzyści jest naprawdę dużo.

 

W rekomendacjach WHO znajdziemy to, że mało czasu powinno się spędzać na rozrywce przed ekranami, a tutaj jest gra ruchowa wykorzystująca ekran, tyle tylko, że ten ekran jest wykorzystywany do tego, żeby być aktywnym fizycznie, a nie siedzieć przed ekranem, taka jest różnica. Oczywiście, że lepiej by było moim zdaniem gdyby dziecko skorzystało z aktywności na świeżym powietrzu, w hali sportowej czy na pływalni, czyli w realnym świecie, gdzie korzysta z różnych przyborów, piłek, aktywności jest do wyboru naprawdę dużo, ale czasami jesteśmy w domu, czasami jest tak, że pogoda nie sprzyja, warunki nie pozwalają na to, żeby pójść z piłką na podwórko i pograć z kolegami, koleżankami, więc tutaj jest jedna z propozycji – wykorzystanie technologii, sztucznej inteligencji do tego, żeby się nieźle pobawić i nieźle poruszać.

 

Aplikacja GenMove, wypróbowałem ją specjalnie i przy okazji będąc na stronie WHO. Wygląda to w ten sposób, że taką aplikację można zainstalować na telefony z Androidem lub z iOS, czyli praktycznie w większości urządzeń typu smartphone, tablet. Instalacja jest dość prosta, standardowa, jedyne co trzeba zrobić, to położyć telefon lub tablet – ja korzystałem z telefonu, ale pewnie na tablecie byłoby jeszcze wygodniej. Kładzie się go pod ścianą, to może być na zewnątrz, w różnym otoczeniu, może być w domu. Wystarczy, że oprzemy telefon na podłodze przy ścianie, słupku czy nawet na butelce z wodą i potrzebujemy odrobinę powierzchni przed ekranem, przed kamerą, która jest wykorzystywana do tej gry.

 

Próbowałem u mnie w salonie, ustawiłem się około 2 metrów czy 1,5 metra od telefonu i potrzebowałem metr z jednej mojej strony i metr z drugiej strony, czyli tak naprawdę 2 metry kwadratowe, to idealne miejsce aby korzystać z takiej gry. Co się dalej dzieje? Jak gra jest zainstalowana, telefon oparty o podłogę, następuje kalibracja – aparat zwykłego telefonu, zwykły aparat, zwykła kamera, taka jak mamy zainstalowaną w telefonie czy tablecie, ona odczytuje nasz ruch. Wymagana jest krótka kalibracja, czyli algorytm ma się zorientować jakie jest położenie naszych rąk, nóg, głowy, aby dobrze później to zadziałało w samej grze.

 

Po zainstalowaniu są różnego rodzaju awatary do tego, żeby mieć swoją postać. Były tam różnego rodzaju zwierzątka, postać którą później można ubierać, dopasowywać do swoich potrzeb. Awatary pozwalają na to, żeby uzyskiwać informacje na temat swojego zdrowia, swojej aktywności, także coś, co na pewno daje większy fun, który bardziej wkręca w granie. Można zbierać tam punkty, pieniądze po to, żeby awatary odpowiednio ubierać.

 

Jak już mamy wybranego awatara, to przechodzimy przez demo gry. W demo oczywiście skoro gra jest zrobiona wspólnie z FIFA, czy FIFA jest partnerem, to jest tam dużo aktywności związanych z piłką nożną – odbijanie piłki, przeskakiwanie, schylanie się, czyli jest tam dużo skoków, zmiany pozycji, trochę trzeba szybko zadziałać, koordynacji, równowagi, trzeba czasami kucnąć, podskoczyć, także dużo aktywności, które okazuje się, że mogą być dość intensywne. Pierwszy sezon tej gry jest dostępny za darmo, także fajnie, że można to szybko zainstalować, nie trzeba za to płacić.

 

Jak próbowałem tej gry po to, żeby przygotować się do podcastu, to mój jedenastoletni syn zobaczył jak bawię się przy tej grze, chociaż gra jest dedykowana dzieciom od 8 do 15 roku życia, ale osoba dorosła też może mieć trochę dziecka w sobie i też może się pobawić, tak jak ja bawiłem się tą aplikacją, to przyszedł syn i mnie wygonił sprzed kamery i wkręcił się dość szybko. Bardzo prosta jest obsługa gry, pomimo tego, że jest w języku angielskim, także mój syn Antek 11 letni spędził około 40 minut grając w tą grę. Spocił się przy tym, mnie to akurat cieszy, nie rozumiem zwolnień lekarskich pt. niech dziecko nie korzysta, bo się spoci, tutaj ja się cieszę jak moje dzieci się spocą, dadzą z siebie dużo podczas różnych form aktywności fizycznej.

 

W trakcie grania Antek prosił mnie, żebym też podszedł i zagrał w wybraną grę, bo on zdobył 1200 punktów i zastanawiał się czy ja go pobiję w tym. Myślę, że taka zabawa, która może wciągnąć wiele osób, jak czasami mamy takie sytuacje, że podchodzą do nas dzieci i mówią, że się nudzą, to zamiast oglądania telewizji, bajek, filmów czy grania w tradycyjne gry, to myślę, że to może być czasami fajna odskocznia od siedzenia bez aktywności, żeby zaproponować taką formę rozrywki. Myślę, że nawet jak przychodzą znajomi z dziećmi, to też jak nie ma warunków, żeby poszły pobawić się na zewnątrz, pograć w piłkę czy uprawiać inny sport, to w domu też można fajnie zorganizować czas. Zamiast spędzania czasu przed komputerem i grania w różnego rodzaju gry czy nawet planszówki – planszówki też bardzo lubię – ale to też jest fajna gra integrująca.

 

Okazuje się, tak jak wczoraj to wypróbowałem, że nie tylko jedna osoba może się przy tym bawić, ale można się zamieniać i próbować rywalizować ze sobą. Myślę, że fajna propozycja od FIFA i WHO. Okazuje się, że po wprowadzeniu gry na rynek darmowo, osoby które korzystają z tej aplikacji (zrobiono już analizę) przeciętnie godzinę dziennie, czyli jest spełniane zalecenie, rekomendacja 60 minut ruchu dziennie i kilka godzin tygodniowo w sumie. Fajnie jest żeby nie tylko z takiej formy korzystać, a z różnych aktywności, myślę że jest to ciekawa alternatywa dla zorganizowania sobie czasu wolnego w domu.

 

To taka propozycja przy okazji mistrzostw świata w piłce nożnej, które właśnie trwają, nawet czekając na mecz można przez chwilę się poruszać, zaktywizować dzieci, a jak się okazuje, że nie tylko dzieci mogą z tego korzystać. Co prawda grałem chwilę, ale nawet jako forma spróbowania tego, to nawet nieźle się bawiłem, wspólnie z synem spędziłem trochę czasu na takiej zabawie z aktywnością ruchową.

 

To był inny podcast niż zwykle, krótszy, ale z propozycją, mamy receptę na ruch. GenMove podlinkuję oczywiście do podcastu, żeby można było łatwo odszukać tą aplikację, zainstalować, spróbować, pobawić się z dziećmi czy zaproponować dzieciom. Mieliśmy w podcaście kilka takich tematów związanych ze sztuczną inteligencją i aktywnością ruchową, był Phibox, który służył konkretnie do rehabilitacji, ale to też była forma aktywności ruchowej wykorzystująca sztuczną inteligencję i technologię, gdzie obraz jest sczytywany przez kamerę, pomagający w prowadzeniu ruchu.

 

Aplikacja GenMove daje możliwość aby dość intensywnie poruszać się, poskakać, trzeba to zobaczyć moim zdaniem, jak taka gra może wyglądać. Rozwój takich gier przed nami, oczywiście wcześniej były też gry na konsolę Xbox, PlayStation Move, gdzie tam też były gry ruchowe. Pamiętam, że czasami jak jeździliśmy do znajomych, którzy mieli takie konsole, to dzieciaki też się fajnie bawiły, ja też przy tym trochę się bawiłem, na następny dzień zdarzało mi się, że czułem tzw. zakwasy, a tak naprawdę DOMSy. To pokazuje, że naprawdę rywalizacja i takie gry wciągają, nawet nie czujemy jak bardzo intensywnie pracujemy podczas grania.

 

W domu nie mam żadnej konsoli, natomiast telefon, smartfon czy tablet znajduje się w większości domów, myślę że można spróbować się pobawić, jest już pierwszy sezon tej gry za darmo, pewnie będą się pojawiać następne sezony, być może płatne, zobaczymy, ale na razie wydaje mi się, że to jest czasami jako forma rozrywki bardzo fajny pomysł. Dziękuję wam bardzo, recepta na ruch – gra ruchowa od FIFA, WHO. Dzięki, do zobaczenia, cześć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *